tisdag 24 augusti 2010

Solidaritet mot egoism

Igår skrev jag i Aftonbladet om att de borgerliga inte ens brytt sig om att ta reda på hur många som är hemlösa, trots att antalet med stor sannolikhet ökat kraftigt under perioden. Vi har ju fått en mycket stor bostadsbrist, samtidigt som arbetslösheten ökat och socialbidragstagandet skjutit i höjden.

Artikeln är en uppföljning på den ordväxling som jag hade med statsrådet Maria Larsson (KD) i riksdagen i våras, och som jag skrev om på bloggen 17 juni.

Jag hoppas att mitt inlägg kan göra att vi får in de sociala frågorna på dagordningen inför valet. Valrörelsen har hittills nästan bara handlat om plånboksfrågor - vem tjänar mest på vilken politik? Men det vi måste diskutera är vilket samhälle vi vill leva i - ett där den starke tar för sig, medan den svage får ta skeden i vacker hand, eller ett där vi försöker ta hand om varandra i en anda av solidaritet.

4 kommentarer:

Ronny Olsson sa...

Hej Morgan!
Jag är tacksam för ditt inlägg. Som ägare av ett radhus och hög pension, tycker jag ändå att det är förfärligt att man inte har intresse av att lösa de välfärdsproblem som vårt samhälle har. Som socialdemokrat av födsel och ohejdad vana kan jag inte se annat än att du är den som tydligast står upp för vår värdegemenskap. Jag hoppas verkligen att du får ett mycket större, helst dominerande, inflytande på partiets politik framöver.

Måns sa...

Hoppas att du tar bollen nu! Partiet behöver dig som ledare.

Ester R sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ester R sa...

Morgan, vad ska man tycka om detta sett ur perspektivet "hänsyn" och jämlikhet". Är det inte ren hänsynlöshet att inte ta hänsyn till grannkvinnan här?

Elsa, 82, överklagar Morgan Johanssons villautbyggnad efter hans separation. Nu överklagar hon toppolitikerns villautbyggnad till Högsta förvaltningsdomstolen.

– Han har separerat från sin sambo och bor inte där längre, säger hon.

Efter flera turer i olika ­instanser i Lunds kommun och länsstyrelsen hamnade ärendet om Morgan Johanssons takkupor i förvaltningsdomstolen. Som gav riksdagsmannen rätt.
– Utbyggnaden kommer att förändra hela gatubilden och jag vill inte att de ska kunna stå och titta rakt ner i min trädgård. När jag sa det till Morgan Johansson och vägrade att skriva på blev han fruktansvärt arg, säger grannen Elsa Lundell, 82.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14828998.ab