Försäljningen av Saab till Spyker är ju en fantastiskt god nyhet, både för alla som berörs i bilindustrin, men också för Sverige som industriland. Jag var mycket tveksam till Koenigsegg, tyckte att det luktade lycksökeri, men Spyker känns trots allt seriöst och konstruktivt. (SvD, DN)
Men inte så lite löjligt blir det när man ser hur Maud Olofsson (C) igår kväll höll hov för att försöka kapa åt sig en del av äran. Det är nog inte många som går på det. De som följt debatten vet hur hon förtalat svensk bilindustri. För att försvara sin egen passiva position, så har hon gång på gång understrukit hur hopplöst ute de tär med svenska bilar. Ingen vill köpa svenska bilar, har det hetat. Lika bra att lägga ner och bygga vindkraftverk (!) istället.
Det är svårt att bedöma hur stor skada hon egentligen gjort med detta prat. Hur många spekulanter som hon skrämde iväg, och hur mycket hon skadat Saabs varumärke får vi aldrig veta.
Låt oss nu hoppas att Saab kan resa sig igen. Det kommer att finnas en marknad för bilar när konjunkturen vänder igen, och på den marknaden måste både Volvo och Saab kunna hävda sig.
För övrigt så sitter jag nu på Europarådets sessionsmöte i Strasbourg. Under förmiddagen har vi bl a diskuterat en rapport om diskriminering p g a sexuell läggning och könsidentitet, framlagd av den socialdemokratiske gruppledaren Andreas Gross. Inte oväntat så har Vatikanen agerat för att stoppa eller i alla fall vattna ur rapporten, men att döma av debatten så finns det en stor majoritet för rapporten i församlingen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Sakta i backarna. Spyker är konkursmässigt och dignar under kortfristiga lån till ockerränta. Saab sitter på en stor kassa. Den här såpan har vi inte sett slutet på ännu.
Men hallå; -Maud har ju gjort någonting bra för Saab och Sverige. Kan du inte bara erkänna det och gå vidare?!
Maud gjorde ingenting och Saab affären vilket fall som helst hopplöst. Tvivlar också på Spyker som seriös aktör.
De finns för många biltillverkare i världen och svensk arbetskraft har för högt kostnadsläge (lön+sociala avgifter+arbetsgivaravgift) för att det långsiktigt skall kunna löna sig
att tillverka bilar i Sverige.
Jag spår att saab borta innan 2012.
Skicka en kommentar