onsdag 12 mars 2008

Obama i USA och tullen i Trelleborg

Deltog igår kväll i debatten i Riksdagen om de förestående neddragningarna på tullen. Det var en lång interpellationsdebatt, som inte var slut förrän klockan var över 11. Men den var viktig, och innebar sannolikt att regeringen nu fått ta tillbaka åtminstone en del av de stora sparbeting som man lagt på tullen.

Jag hade interpellerat speciellt om tullen i Trelleborg, där förslaget var att avveckla all fast personal - vid en av Skandinaviens största hamnar, och med vetskap om att uppskattningsvis 90 procent av all tung narkotika som kommer in i Sverige, kommer in via Skåne! Det var förstås ett huvudlöst förslag.

Det är emellertid inte bara Trelleborg som är illa ute. Mina kollegor från övriga Sverige vittnade i debatten om hur tullneddragningarna slår över hela landet.

Det fick till slut en pressad finansminister att göra en halvhjärtad vändning under galgen, och igår uttalade han sig i Dagens Eko, och lovade mer pengar.

Hut går alltså hem, till slut. Men vi kan inte ropa hej än. Några summor är inte nämnda, så tullens personal får sväva i ovisshet ytterligare någon månad. Läs mer i Trelleborgs Allehanda.

I övrigt rullar den amerikanska primärvalskampanjen vidare, ser jag i DN och SvD. Nu har Obama tagit två segrar till, i Wyoming och Mississippi. Det ger honom naturligtvis en förnyad vinnarstämpel, men det svänger fort. Det räcker inte att vinna i små delstater - man måste vinna de stora. Och det har Hillary Clinton hittills gjort. Om hon vinner i Pennsylvania 22 april, där hela 158 delegater står på spel, kommer det att bli svårt för Obama att hävda sig, även om han leder idag.

Jag såg f ö första delen av den franska dokumentären om paret Clinton på TV häromkvällen, och jag blev än mer övertygad om att Hillary Clinton är rätt kandidat för demokraterna. Det är trots allt inte bara yta, utan politiskt innehåll i hennes program. Och det är det som räknas.

7 kommentarer:

Bathtub critic sa...

Hillary kommer antagligen vinna Pennsylvania, precis som hon vann Ohio, Kalifornien, New York. Allting har gått precis som väntat efter New Hampshire, och om ingenting jättedramatiskt händer så går Obama till konventet med 100-200 fler valda delegater. Det är väldigt osannolikt att superdelegaterna skulle vända Obamas fördel. Faktum är att Hillary antagligen inte har en chans, men media vill inte säga det. Det är ungefär som kommentatorn på en fotbollsmatch som in i det sista försöker upprätthålla spänningen i andra halvlek fastän folk börjat lämna arenan.

John sa...

ser på insider och blir ju bara så jävla less.. är egentligen en "ärlig" medborgare... kommer aldrig mer att känna mig skyldig.

tack.

Kjell Larsson Örebro sa...

Tack för ditt svar i insider, det bevisar bara att du som politiker tror dig stå över folket, det är ganska skönt att veta att ni aldrig lär er, hög lön ska ni ha, det måste ju bero på er förträffliga förmåga att kunna jobba 365 dagar per år och vara i tjänst trits 39 graders feber

Johan Persson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Persson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Persson sa...

Ja, Morgan... Undra varför SD kommer att få mycket röster i nästa val? Är det p.g.a. ni politiker är lika goda kålsupare oavsett partifärg mer än beroende på vad SD står för?

Jag själv har röstat på båda sidor i olika val, men nu är jag 90% övertygad att jag röstar blank eller på SD i nästa val. Och det beror på vad jag ser hända i samhället. Ett skikt har skapats högst upp som har 0 koll på hur vardagen är för oss längre ner på skalan. Ha en bra dag!

P.s. dags att lägga in lite retroaktiv sjukskrivning nu?

Morgan Johansson sa...

John, Kjell, Johan: Läs min bloggpost från idag, 25 mars, där jag går till rätta med Insiders smutskastning.